SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Thursday, February 25, 2010

Karan oh karan...

PPD KM, KOTA MARUDU: Gara2 bekalan elektrik putus, taklimat khas kepada pihak pentadbir sekolah menengah yang saya sedang ikuti tergangu dua kali. Untunglah saya memiliki iPhone dan talian Celcom broadband yang agak canggih. Post ini saya buat di bilik mesyuarat semasa rehat 5 minit oleh penceramah. Moralnya: mohon pihak berkenaan ambil langkah penambahbaikan. Saya sering dapat aduan penduduk kampung. Kata mereka ganguan kerap berlaku dalam tempoh yang lama. Terima kasih.

25 comments:

DINAKAN said...

hmm..karan oh karan..
rasanya baik lagi tiada karan pakai minyak lampu (lampu pelita) mcm dulu2.

mungkin kah SESB KM ni masih kurang kepakaran dlm mengatasi mslh ni? atau alasan lain yg tidak logik?

Anonymous said...

alala..biasalah km ni...zaman makin canggih tapi tu SESB masih lagi d takuk lama tiada kemajuan...cakap ja lebih...bikin sakit hati ja klu cakap alat elektrik di rumah byk sdh rosak..peti sejuk dan aircond x lama lagi hangkang...manakah kecanggihan SESB klu dulu lain ceritala...kita pun bayar cukai bah...

Anonymous said...

klu nak buat ot pun cara lain la

Anonymous said...

klu nak buat ot pun cara lain la

SANGURU said...

Betulkn sy klu sy silap, rasanya KM paling kerap mati karan di sabah. Mungkin Malaysia. Pengguna sudah lampau lama bersabar. Fobia sanak saudara balik tandek/kM buat kenduri. sedap2 makan kenduri terus gelap! Syok2 mempelai sanding terus gelap! Mcm2 lagi.
Kpd SESB KM, cubalah beri notis atau penjelasan agar rakyat faham kedudukan sebenar agar rakyat tak terus mengutuk.
Gelap terusss ops jalan terusssp

Anonymous said...

SESB oh SESB....klu aku puas sdh buat komplain..Rasa2nya klu d periksa namaku paling teratas sampai asal tel tu hotline kena kenal sdh....tapi apakah tindakan mereka??? macam masuk kiri keluar kanan..klu jabatan kerajaan lama sdh masuk hotline suratkhabar.. kepada yang berkenaan tolonglah warga km ni ..kepada pemimpin kita nilah masa membantu rakyat yang mengundi..kita bukan anti kerajaan tapi memohon pertolongan kerajaan. janganlah sampai satu tahap rakyat beralih undi....ingatlah PRU 13 tak lama lg.

Anonymous said...

Bagi kawasaan yang kerap mengalami gangguan elektrik, elok rasanya tariff elektrik dikaji/dikurangkan. Memang hal ini merimaskan. Tapi rasanya bukan KM saja yang mengalami masalah begini. Tempat lain2 juga mengalaminya. Banyak factor yang menyebabkan perkara ini berlaku. Ohya. Saya kurang bersetuju dengan tuan sangguru tentang gangguan elektrik diKM adalah terburuk di sabah. Apa lagi di Malaysia. Jangan la asyik mengatakan: Asal saja yang buruk, Kota Marudu. Cukup la KM yang sentiasa tuan2 kaitkan dengan kemiskinan selama ini. Ingat, apa yang terluah dari hati kita adalah umpama doa.

srixon said...

apa tdk balik2 putus pegawai yang menjaga station SESB Kota Marudu bkn bertaraf Jurutera

SANGURU said...

Sy dah kata klu sy silap betulkan. Saya andaikan gitu selepas buat perbandingan dgn bberapa daerah yg saya pernah bermusafir. Dan saya ada bertanya dgn org SESB pusat yg outstation d KM. Beliau akui kekerapan ganguan begini hanya d KM. Klu dia dusta maka dustalah saya...

SANGURU said...

Bila dah terburuk d sabah maka ada kemungkinan juga terburul d msia. Kr d semananjung selalunya ke depan dlm bnyk hal. Ini hakikat. Saya x mau yg terburuk, kita pun x mau. Namun klu dah hakikatnya gitu, apa untungnya sembunyi fakta. Fakta ada depan mata, tindakan ada di tangan.

MINDAGURU said...

Tindakan sewajarnya perlu diambil oleh pihak berwajib (SESB)..Di banyak daerah di Sabah mungkin menghadapi masalah serupa.

Salam

Ibu kepada penghuni asrama said...

asrama perempuan smk.kota marudu nyaris terbakar ba.. siang2 warden sudah telefon SESB minta datang tengok, check mana2 yg tak kena sebab api memercik ba macam bunga api tapi tiada pun tindakan dari SESB. malamnya, bomba datang call SESB minta datang pun tidak juga datang. Sekali bomba pigi SESB, sekuriti saja yg ada.. cari punya cari baru jumpa. budak2 asrama malam tu tidur dlm kelas ba sebab asrama gelap dan berbahaya. kalau kamu tidak percaya hal ni, kamu temudugalah mana2 pelajar asrama, dan warden.

Anonymous said...

Heiii, SESB KM bukan sahaja selalu putus karan, dia punya pembaca meter ke rumah-rumah pun jarang-jarang datang baca meter. Ada sampai 3 bulan, jadi sengsara lah membayar bill terkumpul, terutama sekali orang kampung yang tidak banyak pendapatan.
Kononya mereka tidak cukup orang pembaca meter. Patutkah itu!

SANGURU said...

Di daerah lain pun mmg ada tapi tak seteruk di tempat kita ni. Sy bkn hentam sesb KM, sy kan dah kata; beri notis jika ada kerja baikpulih etc.dan beri penjelasan agar rakyat faham masalah. Jika ada masalah, rakyat KM boleh suport bah dr segi kuasa suara. Ikhlas baini bos. Kita kasi ok ni KM. Jgn asyik no. Corot.

maikong said...

twu jejak tahun ini 2010..macam belum ada karan..tapi sebelum ini 2009...setiap kedai d twu ada menyediakan generator..utk guna klu mati karan

maikong said...

twu jejak tahun ini 2010..macam belum ada karan..tapi sebelum ini 2009...setiap kedai d twu ada menyediakan generator..utk guna klu mati karan

maikong said...

maaf salah ayat..twu sejak tahun ini 2010..tiada belum lagi ada mati karan..

SANGURU said...

Semoga selepas ini ada perubahan...
Percayalah SAM bukan tukang cari salah, semua paparan SAM adalah masalah yg TOP di daerah ini. Jadi bahan cerita rakyat KM dan jenaka orang luar. Maaf klu terluka.SAM mesti berkata benar kr SAM tidak ditubuh sia2.

Anonymous said...

srixon bah yg layak sbg jaga SESB ini sebab ada kelulusan jurutera.

Anonymous said...

kelulusan jurutera tahi dia sendiri adalah.

maikong said...

mana boleh tahi jadi jurutera..oo..tahi jadi baja memang boleh...

Anonymous said...

saya setuju dgn sanguru yg KM ni paling trburuk gangguan elektrik..saya pernah d semporna selama 5 tahun...d kudat 1 tahun dan membesar di KK tapi x pernahla gangguan seteruk ini..kpd yg menjaga SESB daerah KM..cuba ambil inisiatif dr SESB daerah lain mcm mana mrk mengurangkan gangguan..jd buat masa ni kena terimalah bhw SESB km memang yg terburuk d sabah dan mungkin d malaysia nilah faktanya..

Anonymous said...

sya setuju dgn sanguru, bukan mencari salah tapi sekurang2nya kita kongsi/bincang sama2, sesuatu yg membuahkan hasil yg terbaik utk kota marudu.

sekurang2nya jgnlah kita jauh ketinggalan dari kemudahan yg lebih selesa.

karen sampai 2x putus sehari dan berhari2, apa barang ni bro?..

Aldusuni said...

SESB Negeri/daerah wajib memberi jawaban kenapa karan di kwsan KM,PITAS selalu putus...mereka sja yg tahu perkara ini.

AnangGaro said...

Asal saja nampak pekerja SESB KM dalam kepala saya ......Sabah Elektricity Selalu Blackout...Itulah anggapan saya pada mereka.

Dah Bosan dengan kelentong mereka.....