SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Friday, February 5, 2010

KONG HEE FATT CHOY

14 Febuari 2010 merupakan Tahun Baru Cina dan sekali gus merupakan hari Valentine.Ramai yang beranggapan hari ini adalah adalah hari dwi kegembiraan,dwi kemakmuran,dwi kebahagiaan dan dwi kerahmatan.Tetapi bagi saya bukan dwi tetapi trio.....kenapa? 1. Hari valentine atau sesetengah orang kata hari memperingati kekasih....seluruh dunia meraikannya.Ia bukan setakat memperingati kekasih malah skop hari valentine jauh lebih luas.Ia adalah hari untuk memperingati orang tersayang samada ibu,bapa,adik beradik,suami-isteri,saudara-mara malah sahabat handai. 2. Walaupun saya tidak merayakan sambutan Tahun Baru Cina secara khusus tetapi darah keturunan cina dari nenek moyang yang mengalir dibadan saya tetap merasa gumbira dapat sama-sama menyambut ketibaan sang harimau ditahun baru ini. 3. HARIMAU....kebetulan...mengikut kalendar Cina,saya lahir pada tahun harimau....secara tak langsung saya meraikan tahun kelahiran saya yang datang hanya sekali setiap dua belas tahun. Pada dua belas tahun akan datang belum tentu saya berada disini untuk melayari hidup bersama sang harimau ini....hehehe.Maka tahun ini secara tidak langsung saya meraikan hari valentine,tahun baru cina dan tahun harimau......trio kegembiraan. Teringat saya sewaktu kecil di Tandek.Dipagi Tahun Baru Cina bapa akan bagi saya Ang Pow rm5 dan saya akan kekedai Tandek untuk membeli kuaci dan mercun.Biasanya saya akan berkumpul bersama kawan-kawan berbangsa cina seperti Ah Pet,Ah Len,Ah Keong,Ah Kau dan tidak ketinggalan abang saya Ah Nang....hehehe sebenarnya nama abang saya Anang...nama dusun bukan nama cina. Malam sebelumnya kawan-kawan saya akan berkumpul bersama keluarga masing-masing untuk Makan Besar.Dan dipagi Tahun Baru kami akan berkumpul pula untuk sama-sama menyaksikan Tarian Naga.Kami akan berkongsi membeli mercun untuk dibakar sewaktu acara Tarian Naga berlangsung.Tahun Baru Cina tanpa mercun tidak seronok,seperti bukan tahun baru rasanya. Waktu itu penjualan mercun belum diharamkan.Maklumlah kanak-kanak dizaman itu tidaklah sebijak kanak-kanak zaman sekarang.Kanak-kanak zaman sekarang terlalu bijak...beli mercun modify sana-sini....akhirnya putus jari putus tangan....memang bijak....Tapi yang anehnya....walaupun mercun dan tahun baru cina begitu sinonim....yang putus jari dan putus tangan adalah melayu di hari raya.....???@@@???? Berbalik pada Tarian Naga....saya memang sangat meminati dan kagum melihat bagaimana lincah dan tangkasnya para penari menghidupkan watak-watak singa dalam tarian ini.Biasanya sebatang tiang besi yang tinggi akan dipacak dihadapan kedai.Dipuncak tiang akan digantung seberkas sayur salad.Tugas sipenari adalah untuk memanjat dan menurunkan sayur tersebut. Bayangkanlah betapa sukarnya tugasan si penari.Bukan saja terpaksa melompat kesana kemari untuk mengelakkan diri daripada terbakar dek mercun yang kami baling ke arahnya tetapi terpaksa pula mengangkat replika singa yang berat dan menggayakannya seolah-olah singa hidup yang sedang memanjat tiang besi yang begitu tinggi untuk memakan sayur yang tergantung itu.Biasanya ketinggian tiang besi boleh mencapai 40 kaki atau lebih bergantung kepada kemahiran si penari. Paling saya nanti-nantikan adalah kemuncak tarian dimana si penari akan menggayakan replika singa itu seolah-olah sedang memakan buah limau mandarin.Si penari akan mengupas buah limau mandarin dan menyusun ulas demi ulas buah limau tadi hingga membentuk huruf-huruf kaligrafi cina yang membawa maksud ucap selamat. Indahnya Malaysia ku.....HAPPY VALENTINE'S DAY..... SELAMAT TAHUN BARU CINA .......KONG HEE FATT CHOY...!!!!

4 comments:

SANGURU said...

kongsi cerita, kongsi raya...kongsi nostalgia...

IsOn said...

Happy Valentine's Day and Happy Chinese New Year in advanced, and happy birthday/anniversary kepada sesiapa yang berkenaan. :)

DINAKAN said...

Kong Hee Fah Choy....
Happy VD..

Umar said...

Nostalgia yg amat menyeronokkan. Syukur...