SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Monday, March 1, 2010

BICARA DARI ANJUNG PINANG...

Anjung pinang bukanlah nama tempat menarik di Kota Marudu, bukan sebuah cafeteria, bukan pula tempat memetik buah pinang. Ia sebenarnya sebuah anjung kecil di rumah saya yang ada sebatang pinang hiasan, dan disinilah tempat lepak saya yang baru sambil melayari internet, memblog sambil mencari2 ilham. Sejak kebelakangan ini saya cuba mengurangkan aktiviti lepak di kedai kopi maka ruangan "secawan kopi" akan saya tukar menjadi "Dari Anjung Pinang". Mengapa saya mengurangkan aktiviti di kedai kopi? Bukanlah kerena mau naik haji jadi Haji Kedekut, cuma saya cuba mengelak mendengar dan berbicara yang kebanyakannya akan menjurus kepada politik. Saya bukannya seronok sangat membicarakan tentang politik sabun, politik katak, politik bermusim, tentang si polan aniaya si fulan, tentang sandiwara si anu si anu, dan sebagainya. Apakah ini membawa maksud saya bersara? Sudah tentu tidak. Untuk apa saya berhenti menyampaikan perkara baik? Kalau saya berhenti, apakah pula aktiviti kemasyarakatan dan kemanusiaan saya? Sedangkan sebagai manusia, tugas kita bukan setakat menghadap Allah saja! Kita harus dan ada saatnya mesti menghadapkan wajah dan hati kepada keluh kesah manusia yang lain. Bagaimana mengetahui permasalahan rakyat kalau duduk diam di rumah? Oh itu senang, bukankah sekarang ini kita menikmati rahmat Tuhan yang tidak pernah dirasai oleh umat terdahulu iaitu - ICT. Dengan teknologi masa kini, maklumat di hujung jari anda. Jari-jari seperti ini jualah yang punya kuasa luar biasa. Hati-hati dengan jari jemari rakyat... Jumpa lagi!

5 comments:

Anonymous said...

jangan berhenti bersuara sanguru sehingga hutang janji pemimpin kepada rakyat lunas dibayar, cuma berhati-hati jangan menyiksa diri.

Little Mike (LM) said...

teruskan perjuanganmu sanguru...

SANGURU said...

Tk semangat dan titipan nasihatnya...

Aldusuni said...

Sesungguhnya Allah menjadikan lidah dan hati Umar itu di atas kebenaran.

Hadith riwayat At-Turmizi

SANGURU said...

Tk sahabat...