SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Friday, March 5, 2010

Tazkirah Diri: Mengapa.,,

Jumaat yang berkat. Tulisan Kyro, pertanyaannya, memberi saya ilham menulis. Sebenarnya persoalan kepada diriku sendiri;mengapa aku masih belum menuju kepada yang aku rancang menujunya? Mengapa masih juga aku bertangguh dan menangguh diri seolah-olah hayatku ini aku yang memegang kunci "keluar masuk" nya. Mengapa masih juga aku dibimbing jalan oleh dunia sedangkan aku yang seharusnya menunggangi dunia ini. Mengapa masih juga aku membiarkan masih ada yang derita yang aku patut mendahulukannya? Mengapa aku masih juga dilekakan dan diperbudakkan oleh dunia?


Kata hukamah, dunia ini tidak mungkin jadi sempurna. Ia seumpama istana pasir, srcantikana pun ia, tiba masa, ombak akan meruntuhkannya. Demikian juga nafsu manusia seumpama pepasir yang sentiasa mendambakan siraman air dan sentiasa tidak akan merasa cukup kerana air itu tidak akan bertahan. Kehendak keinginan dan nafsu pun demikian. Maka wahai diri, apakah belum tiba waktunya engkau menakluki nafsumu?
Sesungguhnya aku tergolong di kalangan orang-orang yang lalai rugi. Lalu mengapa aku tidak mencari keuntungan hakiki yang jauhhhhh lebihhh besarrrr.
(Alex, maggiku pun sudah kembang - gara2 KELALAIANKU...)

2 comments:

kyro said...

Salam tuan....

Tulisan tuan membuat saya berfikir panjang....kata Nabi saw...perang yang terbesar adalah menakluki nafsu...

SANGURU said...

Logot2on bilang c illie kyoto