SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Monday, May 3, 2010

Bercinta Dgn Ilmu (2)

Dalam siri yang kedua ini, saya ingin bicara soal persepsi jumhur manusia berkenaan dengan ilmu. Bilamana disebut perkataan "Ilmu", ramai di antara kita melencong persepsinya.

Majoriti tahu bahawa umumnya ilmu itu ditakrifkan sebagai, "Satu kefahaman berkenaan sesuatu secara sistematik yang diusahakan secara sedar". Malangnya, ramai juga yang kurang memahaminya dan mempraktiknya.

Natijah daripada itu, skop ilmu tersebut menjadi sempit dan menimbulkan konflik. Golongan manusia seperti ini melihat ilmu itu hanya ada pada tempat-tempat tertentu sahaja seperti ilmu persilatan, ilmu hitam, ilmu perubatan dan lain-lain lagi yang seumpama dengannya.

Walhal ilmu itu adalah, kefahaman kita berkenaan sesuatu. "Sesuatu" itu bagi saya membawa konotasi kepada semua perkara. Maknanya, ilmu itu mencakupi semua ruang lingkup kehidupan yang di sana wujudnya kefahaman.

Baiklah, saya berikan satu contoh mudah. Yang membezakan burung dengan kucing ialah, burung terbang di udara sementara kucing pula berjalan di dalam rumah. Ini juga ilmu saudara. Tapi ramai yang tidak nampak ini sebagai ilmu kerana perkara ini kelihatan remeh dan sudah diketahui sejak kecil lagi.

Cuba bayangkan jika ada seorang professor mengajar bahawa kucing itu terbang di udara. Tidak kecoh dunia ini dengan ilmu sesat tersebut? Bermaksud, remeh-remeh pun sesuatu ilmu, jika sesat amat memudaratkan.

Kesimpulannya, perbetulkan persepsi kita terhadap ilmu. Jangan sempitkan sesuatu yang Allah ciptakan luas meskipun ia kelihatan remeh. Apabila persepsi kita betul maka akan semakin baiklah hubungan kita dengan kekasih (ilmu) kita. Dan pastinya, kita akan lebih menyintainya selepas ini.

2 comments:

Anonymous said...

ILMU ASAS KEMAJUAN DIRI DAN NEGARA. CINTAILAH....

Ust. Jailani said...

tau main pesbuk pun ilmu juga tu tuan....