SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Monday, May 10, 2010

Memori indah 1977-bahagian 2

......kami tidak percaya kau orang Sabah.Kau pandai cakap bahasa Sabah sebab kau sudah lama sini kan...?.Kata pelajar Eurasian yang dengan sendirinya telah melantik dirinya menjadi jurucakap kumpulan.Dalam hati saya tertanya-tanya....kenapa bah ini urang putih ini cari gaduh sama saya...belum lagi dia kenal ini cicit Panglima Tumunda ini....jangan kau main-main ini urang Tandek....Saya cuba bertenang dan mengawal keadaan.....Beginilah....bagus kamu semua ikut saya jumpa timbalan pengetua sekolah,kamu tengoklah sendiri surat beranak saya,masih ada dalam simpanan cikgu masa saya mendaftar tadi...Saya memberi cadangan.Saya tidak mahu salah faham ini berlarutan lebih-lebih lagi melihat rakan baru saya yang ketakutan...What seems to be the problem? Mr Chan bertanya pada saya bila melihat saya masuk ke ruang pejabat beliau diiringi rakan-rakan sekelas saya...Sir,i need to show them my birth certificate to confirm that i am a Sabahan,they thought i am a West Malaysian sir...Ketawa gelihati Mr Chan menunjukkan surat beranak saya yang jelas tertera THE COLONY OF NORTH BORNEO.....Malu....mereka berlalu tanpa sepatah kata,tanpa permohonan maaf namun saya tidak kisah sebab yang penting sudah terbukti bahawa saya adalah anak jati Sabah.Saya terus menjalinkan persahabatan dengan semua rakan sekelas saya malah rakan dari Mentakab - AZIAH AZIZ menjadi rakan karib disamping rakan-rakan lain seperti NORYATI HAMZAH,AFSAH MD YASSIN termasuklah DATUK ELRON ALFRED ANGIAN dan isteri beliau DATIN MARIA CONCEPCION OMAMALIN.Selama dua tahun kami belajar dalam kelas yang sama.Masa berlalu dan saya terus melangkah merangka pelan pendidikan yang perlu saya harungi.Saya memohon untuk tinggal di asrama sepanjang pengajian namun ditolak atas sebab bapa saya mempunyai rumah berhampiran.Memang benar bapa ada membeli rumah di Penampang tetapi 33 tahun lalu perjalanan dari Penampang ke Likas tidak semudah hari ini.Ketika itu langsung tidak ada mini bas.Pengangkutan awam yang ada ketika itu didominasi oleh 3 syarikat besar iaitu Penampang Union Transport bagi kawasan Luyang dan Penampang,Tuaran Union Transport bagi kawasan Likas,Inanam,Menggatal,Telipok hingga Tuaran dan Luen Thung Transport bagi kawasan Kepayan,Putatan dan Tanjung Aru.Bilangan bas pula amat terhad.Pada mulanya kakak mencadangkan saya kesekolah menaiki bas sekolah yang disewa khas.Malangnya tambang yang dikenakan terlalu tinggi iaitu sebanyak RM40 sebulan sedangkan wang saku kiriman bapa dari kampung hanyalah RM30 sebulan......adehhh...kelapisan lagi saya ini...mana mau cari baki RM10 ini?....kalau naik bas biasa terpaksa dua kali...dari Penampang pigi KK lepas itu dari KK pigi Likas....aik nah...berapa sudah tambang itu....dari Penampang (Batu 3) pigi KK tambang 35 sen,dari KK pigi SMK Likas 55 sen sudah 90 sen.Pulang balik RM1.80 satu hari kalau satu minggu Rm9.00.....satu bulan RM36....aikk yukk....mana cukup ini..... ............bersambung

1 comment:

Um@r said...

Sabah tanah airku... Bersyukur dan bangga kerana dilahirkan sbg sabahan.