SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Tuesday, May 11, 2010

Memori indah 1977-bahagian 3

Melihat saya menghitung wang saku yang sememangnya tidak cukup, rakan sekelas saya NGADIMIN KALIWON memberi idea.Kebetulan dia tinggal di Gaya Park sebuah taman perumahan yang terletak berhampiran taman perumahan tempat kami menginap iaitu Teck Guan Villa.Kata Ngadimin....Kee,bagus kau pakai kad bulanan bah.Penampang Union Transport ada perkhidmatan bas sekolah pigi Likas sama Tanjung Aru.Murah ja tu tambang dia.Kita pigi tanya nanti di stesen...kau mau? Melihat peluang yang mendatang cepat saja saya mengangguk.Di stesen bas saya menemui petugas yang menguruskan tiket bulanan dan saya diberitahu tambang dari Batu 3 Jalan Penampang ke SMK Likas adalah sebanyak RM17.25 sebulan.Bas hanya ada 2 buah.Bas pertama akan berlepas pada jam 5.50 minit pagi dan bas kedua pula akan berlepas pada jam 6.10 minit pagi.Jika saya terlepas kedua-dua bas ini bermakna saya terpaksa naik bas lain dan membayar tambang lagi kerana kad bulanan ini hanya boleh digunakan dalam bas sekolah.Ini bermakna saya perlu berada di perhentian bas jam 5.45 minit pagi...Ok.....tambang $17.25 ertinya aku ada lagi baki $12.75 bolehlah bikin beli buku latihan.Maka setiap hari seawal jam 5 pagi saya sudah bersiap untuk kesekolah.Bas memulakan perjalanan dari pekan Donggongon dan berhenti di setiap perhentian bas sepanjang jalan Penampang untuk mengambil para pelajar yang belajar di SM St Francis Convent,SM Tshung Tshin,SM Kian Kok,SM Shantau,SMK Likas,SM Teknik,SM Lok Yuk dan SM All Saints.Bila tiba ditempat saya menunggu bas sudah penuh sesak malah ramai pelajar yang terpaksa berdiri kerana tempat duduk sudah penuh.Beginilah saya setiap hari berdiri bergayut dipalang bas.Bila ada pelajar yang turun di SM St Francis Convent atau SM Tshung Tshin barulah ada tempat duduk yang kosong.Ada kalanya saya terpaksa berdiri sampai di sekolah.Tidak mengapa yang penting tambang murah...hehehe.Kawan saya Ngadimin pula pergi kesekolah mengayuh basikal.Jimat dan menyihatkan.Keperluan saya semakin meningkat,dari keperluan alat tulis hinggalah makan minum sewaktu disekolah.Baki wang sebanyak RM12.75 tidak mencukupi.Saya perlu berbuat sesuatu.Kalau di kampung saya boleh menjual sayur atau kelapa kering.Paling tidak pun mama boleh tolong buatkan kueh atau agar-agar untuk saya jual disekolah......Hmm...bagus tanam sayur di belakang rumah ini.Kurang-kurang pun boleh jual sama jiran.....saya menbuat rancangan.Mula-mula saya bersihkan belakang rumah.Tanahnya agak kurang subur tapi itu bukan halangan.Saya mula membuat batas dan tapak semaian lalu menyemai benih sawi yang baru saya beli dengan penuh harapan.Setiap hari lepas waktu sekolah saya ke kebun sayur dibelakang rumah.Hati saya begitu girang melihat benih sayur yang saya semai mulai tumbuh.Tak sabar rasanya menunggu sayur itu membesar......namun dalam kegembiraan itu tiba-tiba........alamakkkk......kurang asammmmm.......... .................bersambung

4 comments:

Um@r said...

Emmm... memang tepatlah puan memilih bidang perniagaan. Jiwa puan adl jiwa seorang ahli perniagaan. Teruskan puan. ceritanya penuh dgn kezutan...

ADMIN said...

yukkk kyro..capat2 kasi sambung ini cerita ah..siuk butul..macam drama bersiri..jalan teruss

SANGURU said...

Ya, kasi jalan teruss...

kyro said...

Tuan Umar, terima kasih.

Admin,Sangguru....Orait nopo hehe