SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Thursday, May 13, 2010

Memori indah 1977-bahagian 5

......passing....passing....passing.....bungkusan nasi lemak bertukar tangan.Saya menghulurkan kepada Noryati...,Noryati kepada Afsah....Afsah bergerak selangkah dan menghulurkan kepada Irene...Irene menghulur kepada Elron....Elron menjangkau dan menghulur kepada Aziah dan akhirnya.....Gollll....bungkusan nasi lemak selamat disorok di bahagian belakang kelas.

Saya tercegat berdiri dihadapan pintu seperti bersedia untuk menerima hukuman.......siapa yang jual nasi lemak sini? Tanya ketua pengawas Terrence yang datang bersama pembantunya Sham Singh. Saya hanya menggeleng-gelengkan kepala manakala rakan-rakan sekelas menjawap bagi pihak saya......mana ada orang jual nasi lemak sini......Ragu-ragu dengan jawapan kami Terrence cuba memerangkap......kami dengar sini ada jual nasi lemak, kami bukan mau tangkap kami mau beli...Walau diasak dengan pertanyaan dan ungkapan-ungkapan yang berbaur perangkap, tidak seorang pun diantara kami yang mengaku ada menjual nasi lemak.Akhirnya Terrence dan Sham pergi meninggalkan kami.

Keesokan harinya saya menjadi perhatian dua pengawas ini - Terrence dan Sham. Menyedari saya diperhatikan kami mula mengatur strategi. Kebetulan bangunan sekolah kami hanya dua tingkat maka saya menjual nasi lemak di tingkat atas manakala rakan saya Noryati dan Afsah berdiri di tangga mengawasi pergerakan dua pengawas tadi.......Kee...kee...si Terrence datang....kata Noryati memberi amaran. Cepat-cepat saya beredar ke bahagian hujung bangunan lalu turun ke bawah. Bila Terrence turun saya naik semula keatas. Rakan-rakan yang hendak membeli nasi lemak pula cukup memahami dan bekerjasama. Mereka hanya membeli ketika pengawas tiada.

...Kee..., kau kan yang jual nasi lemak?.....Terrence dan Sham menyergah saya pada suatu hari. Belum sempat saya menjawap tiba-tiba Irene muncul dan memanggil saya....Irene...cepat mari sini kami cari-cari kau tadi....Terence dan Sham kelihatan terkejut.....Ehh...nama kau siapa? Irene atau Kee?.....Saya membiarkan Irene menjawap.....Nama dia Irene lah. Sham tidak percaya ....kalau dia Irene kau pula siapa? Sambil tersenyum lebar Irene menjawap.....Dia si Irene, saya Maria...si Kee dalam kelas.....Begitulah gelagat rakan-rakan sekelas saya sentiasa membantu tanpa perlu diminta.

Bukan mereka saja malah Ustazah Aminah juga memberi kerjasama. Beliau menyediakan sebuah bilik kecil dilengkapi sebuah meja dan tiga buah kerusi dibelakang asrama untuk dijadikan tempat saya menjual nasi lemak......Takpe....kat sini dia tak boleh tangkap awak...lagipun apa yang awak buat ni tak salah, pengetua mana faham yang kita ni tak boleh makan sembarangan.... dia kan non-muslim....takpe lah. Awak jual nasi lemak awak kat sini. Budak-budak muslim bolehlah makan disini......

Maka disitulah saya menjual nasi lemak setiap hari bebas tanpa gangguan. Rakan-rakan yang melanggan nasi lemak saya dapat datang makan dengan mudah tidak perlu lagi menyorok-nyorok macam dulu. Saya juga tak perlu lagi turun-naik tangga mengedar nasi lemak. Dan yang lebih cantik lagi Terence dan Sham turut menjadi pelanggan hahaha. Saya terus menjual nasi lemak dan nasi kuning berlauk kari daging sehinggalah saya di tingkatan lima. Saya hanya berhenti berniaga tiga bulan sebelum menduduki peperiksaan MCE (Malaysian Certificate of Education) dan perniagaan nasi lemak saya diwarisi oleh Ustazah Aminah........mak...mak...pulang!

............................................T A M A T

2 comments:

IsOn said...

:) Saya sebenarnya mengikuti cerita nostalgia Pn ini dari siri 1, tetapi sengaja tidak mengomen dulu kerana ingin membaca kesudahan ceritanya.

Saya hanya mampu tersenyum kerana kagum dengan kesungguhan dan ketabahan Pn berdikari.

Semoga cerita ini mampu memberikan inspirasi dan semangat juang kepada anak2 muda untuk berusaha bersungguh2 memajukan diri.

kyro said...

Terima kasih Doc.Ini berkat didikan ibu yang hampir setiap hari berkata 'biarlah kita susah,jangan kita kasi susah orang'.Sehingga hari ini saya lebih suka berusaha sendiri sedaya mampu dan tidak akan meminta pertolongan walaupun dari adik beradik sendiri kecuali saya benar-benar tidak berdaya.Saya sangat berharap anak bangsa kita terutama anak-anak saya sendiri mau berusaha memajukan diri sendiri.