SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Friday, May 14, 2010

Nama Kekal Sama, Wajah...

Saya menulis dari Ranau. Hari ini saya ambil cuti rehat untuk belajar dan buat kerja-kerja sambilan untuk masyarakat, dan menemui rakan-rakan NGO sebelah sini, dan seperti biasa; " I did it my wayyyy..." ( lagu kesukaan saya).


(Gambar Hiasan: ...mutakhir dari lokasi...)

Oya, takdir menentukan, saya singgah sholat magrib dan Isyak di sebuah surau di sebuah kampung (sengaja saya tidak sebut di sini utk mengelak dijejaki rakan-rakan sebelah sini. Hehe...). Sempat mengikuti tazkirah malam Jumaat mengenai "Kaamatan dan Kesyukuran". Saya amat tertarik kerana saya pernah menulis tentang perlunya anjakan paradigma sambutan Pesta Menuai ini.

Menurut sang ustaz, kaamatan boleh disambut bahkan wajar disambut sebagai simbol kesyukuran dengan cara yang tidak bercanggah dengan syarak (bagi yang beragama). Dan paling mengembirakan saya bila dimaklumkan bahawa sambutan "Tadau Kaamatan" di kampung xyz ini akan disambut secara tradisional yang bersendikan agama. Jangan salah faham ya bang, ya kak, ya bu, ya pak. Bukan maksud saya bawa pembaca masuk Islam! Yang tersirat dalam idea "pengagamaan dalam kebudayaan bangsa" ialah untuk menyelamatkan budaya nenek moyang kita agar bangsa kita ada budayanya.

Saya sebenarnya risau. Saya melihat trend generasi muda Dusun/Kadazan yang ada agama, baik Islam, Kristian dan sebagainya, seakan menolak tradisi/kebudayaan lama kerana khuatir jadi "kafir". Takut syirik, takut rosak aqidah dan sebagainnya. Nah, itulah sebabnya, tradisi kita harus diberi nafas agama agar anak-anak muda kita tidak menjauh teruss...

Pengalaman saya menghadiri kenduri kesyukuran pesta menuai di sebuah surau semalam benar-benar mengujakan. Sesuai dengan idea anjakan paradigma yang saya sarankan sebelum ini. Maka, marilah kita mengagamakan budaya tradisi kita. Paling penting - mari kita bersyukur dengan cara kita masing-masing sepertimana nenek moyang jahiliah kita dulu-dulu pun tahu bersyukur meski dengan cara mereka yang kini kita tidak ikuti lagi.

Hmm, syukur ya Allah, Celcom Broadband bisa dipakai di sini, tika ini...

1 comment:

kyro said...

Wajar sekali Pak Guru.Adat resam jangan dilupa walaupun agama berbeda.Kita tolak apa yang bertentangan saja atau seperti kata Pak Ungku...'ambil yang baik saja'.