SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Monday, May 31, 2010

USAHA TANGGA KEJAYAAN..

Ini motto budak sekolah. Tidak canggih tapi masih relevan untuk masyarakat masih mundur dan ketinggalan seperti orang Kota Marudu termasuk saya!


Gambar di atas bukan gambar hiasan semata-mata. Gambar ini saya tangkap petang tadi dan muat dalam blog SAM (salah satu penaja utama 4WD). Gambar ini boleh menyokong premis "kalau mau berjaya mesti berusaha gigih". Mau contoh? Baik, saya beri contoh team tarik tali 4WD SAM-Urban Storm. Team ini bukan pilihan. Saya diminta menjadi penaung oleh sekumpulan anak-anak muda yang majoritinya dari Kg. Mosolog. Saya pada mulanya bersedia untuk rugi, kalah dan kecewa. Memang pun pada awalnya mereka jadi pasukan balasahan. Asyik kena tarikkk... Balik-balik kalah. Tapi kami semua menerima kekalahan itu dengan gelak ketawa (enjoy) sambil belajar dari kelemahan sendiri.


Namun, berkat tidak putus asa dan berpegang pada motto "Berani Kalah", serta berdisiplin dalam latihan, Alhamdulilah, sejak kebelakangan ini, 4WD semakin meniti di bibir rakyat. Terbaru menjadi naib Johan jemputan Kudat dan ke-3 di kejohanan Tarik Tali Tertutup Kota Marudu.


Dan paling manis, berjaya mengalahkan team terbaik dari Tandek yang jauh lebih besar saiznya dan lebih terkenal penarik-penariknya. Nah, contoh macam mana lagi yang lebih "simple" buat bangsaku? Tidak ada cara mudah untuk berjaya. Para petani, nelayan, penternak, peniaga, pelajar kita mesti usaha teruss...Jangan bermentaliti "syukur ada" atau "harap yang di atas"! Mungkin boleh berjaya kerana "direct award" (project) atau menang kerana nasib, tapi sampai bila bangsaku harus berharap kepada ikhsan dan nasib?...

2 comments:

Um@r said...

Setuju, Usaha (+ doa & tawakal) tangga kejayaan. Tahniah 4WD SAM-Urban Storm dan tuan SG. Teruskan...

Carl S. Adun said...

masih mantap si Oyin punya bicep ni...antara part paling susah mo kasi basar kalau di gym