SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Sunday, November 7, 2010

Apa dah jadi.....?

Salam mesra....salam muhibah....salam 1Marudu 1Malaysia.... Terlalu lama saya menghilang dari radar SAM...hari ini muncul kembali.... Tidak banyak cerita cuma tertanya-tanya.... Pagi tadi saya ke tamu Jalan Gaya,Kota Kinabalu....dengan tujuan hendak mendapatkan urutan reflexology dari OKU yang saban minggu berkumpul disini.Berjalan sambil meninjau-ninjau jualan para peniaga tiba-tiba mata terpaku pada sekumpulan orang yang begitu khusyuk mendengar "ceramah". Ingin tahu .... saya mendekati kumpulan itu dan cuba melihat apa sebenarnya yang dijual oleh si 'penceramah" yang begitu bersemangat.... Astaga.....terkejut....tergamam....terkesima....ter....entah apa-apa ter lagi....biar betul orang ini.... saya melihat seorang lelaki melayu dengan penuh semangat sedang memberikan tunjuk ajar bagaimana membuat nombor ramalan.Didepan beliau ada sebuah meja kecil dan beberapa naskah buku kecil yang mengandungi tiket-tiket nombor ramalan tersusun......yukk....jual numbur ekor ba pula kau ni bayau.....canggih betul juga orang melayu ni sikarang.....apa dah jadi...??? Saya tinggalkan kumpulan itu dan teruskan perjalanan.Sebelum tiba di tempat OKU saya terjumpa seorang penjual teh serai.....hasil temubual saya dengan beliau (lelaki bukan melayu) saya dapat maklumat ini......beliau mempunyai sebuah kilang memproses teh herba berasaskan serai dan halia.Beliau membeli bahan mentah tempatan - halia dari Tambunan dan serai dari Sandakan.Bekalan amat kurang dan jika ada yang berminat bolehlah menjadi pembekal.Beliau membeli serai dalam kuantiti yang banyak pada harga 60sen sekilogram.....apa kau bilang....? murah....? cuba kira betul-betul.....1kg = 60 sen,10kg = $6.00.....100kg = $60.00 kalau 1 tan...? bukankah $600.00......kalah harga kelapa sawit..... Bahhh....baranti-baranti lah beli numbur....bagus lagi buka kebun....tanam serai.

2 comments:

SANGURU said...

sangat bersetuju dgn idea SERAI. Tidak berminat dengan bisnes NOMBOR RAMALAN.

srixon said...

bah kalau dia bagi no Jackpot pa mcm tu RM16 juta bkn sikit oh -:p