SAM

SAM

Followers

Dengarkan Utara.FM - Macam Biasa Juga Bah

Thursday, December 2, 2010

Bicara Tengah Malam: Pepatah Lama

Terlajak perahu boleh di undur,terlajak kata, padah jadinya. Kadang2 kita selalu berada diluar kawalan. Apa saja yang terbit difikirankan akan terlauh dan bila kita dalam keadaan teruja, sukar untuk kita mengawalnya. Sebab itu, adakalanya nasi akan menjadi bubur. Bila ia sudah menjadi bubur pasti sukar untuk menjadikannya nasi kecuali kita terpaksa memakan bubur tersebut.
Ada orang mengatakan alang2 menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan. Kalau sudah nampak kesan dan impaknya, biarlah ia terang terus. Untuk apa lagi kita menutupi sesuatu kalau memang ia sesuatu yang bermasalah. Kita cari penyelesaian sehingga ia tuntas agar kita tidak dipersalahkan dimasa akan datang. Nanti akan jadi sesal kemudian tiada guna. Kita menangis airmata pun pasti hari itu tidak akan kembali.
Cuma kadang2 kita keliru dengan sikap yang angan2 mat jenin. Banyak cakap,banyak suara tapi langsung tiada pengakhiran. Kita disuap janji demi janji namun akhirnya ia tinggal sebagai janji. Kita menjadi seperti pungguk merindukan bulan. Yang pasti bulan itu tidak akan turun ke bumi.
Kita bertanya pada diri kita, adakah kita kacang yang lupakan kulit atau mereka yang kacang lupakan kulit. Kita tidak mampu untuk menilai diri sendiri kerana kita adalah manusia yang lemah namun segala teguran itu adalah kunci kepada kesempurnaan kita. Selagi kita mampu menerima teguran dan kritikan selagi itu kita berdiri dibumi yang nyata. Kita masih berpaksi kepada kewarasan pemikiran dan sifat kemanusiaan yang sejati...

No comments: